V této části bych chtěl postupně popsat několik námětů na běhání v okolí Jablonce nad Nisou a v Jizerských horách. Jak vidíte ve vodorovném menu, tak budou trasy rozděleny do třech skupin a to délky do 10 km, 10 - 20 km a nad 20 km.

Jablonec nad Nisou

Jablonec nad NisouJablonec nad Nisou s téměř 50 000 obyvateli je správním, kulturním i sportovně rekreačním střediskem Jizerských hor. První zmínka o Jablonci je z roku 1356, avšak ke stálému osídlení dochází až v 16. století, kdy byla založena první skelná huť ve Mšeně a postaven i první kostelík. Zásadní změna ve vývoji města nastala ve 2. polovině 17. století. Začíná se rychle rozvíjet sklářství, ale současně se ukazuje, že Jablonec má i výhodnou polohu k provozování obchodu. Když se potom v 1. polovině 18. století objevily první bižuterní výrobky a byly na trhu hned úspěšné, nic nebránilo v dalším rychlém vzestupu města. V roce 1808 byl Jablonec povýšen na městys, a v roce 1866 dekretem císaře Františka Josefa I. na město. V té době už obchodoval s celým světem. Důkazem bohatství, které do Jablonce přicházelo právě v letech do 1. světové války, je celá řada významných staveb a celých čtvrtí. K nejzajímavějším patřily secesní budovy a soukromé vily v dnešní Podhorské ulici a ulici 28. října. Později vznikly dvě dominanty Jablonce, kostel Nejsvětějšího srdce Páně na Horním náměstí a radnice na dnešním Mírovém náměstí. A jaký je Jablonec nad Nisou dnes? Slýcháme, že znovu městem skla a bižuterie, ale i městem sportu, branou Jizerských hor. Čím tedy může návštěvníky upoutat? Z pohledu kulturního především divadlem, které bylo po dvouleté rekonstrukci znovu otevřeno, Muzeem skla a bižuterie, secesními, bohatě zdobenými stavbami soustředěnými především v ulicích Podhorská, Lidická a 28. října, galerií Belveder v Mlýnské ulici. Zájemcům o sport a rekreaci se nabízejí sportovní areály na Střelnici a v Břízkách ve Mšeně, koupání ve třech jabloneckých přehradách, otevřené tenisové dvorce i kryté haly Nad Prosečí a v Břízkách, krytý bazén, bruslení na krytém stadionu, běžecký lyžařský areál v Břízkách, slalomový svah na Dobré Vodě, milovníkům koní jízdárny v Rýnovicích a nejbližším okolí. Jen 20 minut trvá cesta do Bedřichova nebo Horního Maxova, nástupních míst do Jizerských hor.

Jizerské hory

KrálovkaJizerské hory - nejsevernější české pohoří - leží v libereckém kraji. Na severu tvoří hranici s Polskem, na západě sousedí s Lužickými horami a na východě s Krkonošemi. K Jizerským horám přiléhá na jihozápadě Ještědský hřeben, který s nimi tvoří poměrně jednotný celek. Nejvyšší vrcholy Smrk (1124 m) a Jizera (1122 m) se na severu prudce svažují do Frýdlantské pahorkatiny. Na svazích Jizerských hor pramení řeky Desná, Kamenice, Lomnice, Jizera a Nisa, která teče směrem do Polska. Napříč Jizerskými horami prochází hlavní evropské rozvodí. Vody odtékají jednak do Severního moře a jednak do Baltského moře. Hory mají poměrně drsné podnebí vzhledem k proudění mezi severním a baltským mořem a vyznačují se i značným množstvím vodních srážek.

Kolem Jablonecké přehrady PDF Tisk Email

Vodní nádrž Jablonec nad Nisou

Asi jen málokteré město se může pochlubit přehradou, vlastně soustavou tří přehrad, téměř v centru města. Údolní nádrž Mšeno (Přehrada Mšeno) je spíše známá jako Jablonecká přehrada a podle údajů na Wikipedii patří mezi největší městské nádrže ve střední Evropě a tvoří prý největší vnitroměstskou plochu v Evropě na východ od Ženevského jezera! Byla vybudována v letech 1906-1909 a původně měla sloužit především jako ochrana před povodněmi. V dnešní době slouží především k rekreaci a odpočinku jablonečanů a návštěvníků města. Na její hrázi najdete stezku pro in-line, cyklostezku a kolem přehrady vede také naučná stezka. Cesty kolem přehrady jsou také díky svému rovinatému profilu, který je kolem Jablonce vyjímečný, často vyhledávány také běžci a je potěšující, že se podle mého názoru jejich počet zvyšuje. Proto se po této stezce dnes rozběhneme také.

Nastoupit na tuto trasu můžete na mnoha místech, my ale začneme u „Restaurace Rybářská Bašta“, která se nachází u hráze mezi první a druhou přehradou. Dorazit sem můžete klidně autem a nechat ho na velkém přilehlém parkovišti nebo přijet MHD, jejíž zastávka je nedaleko. Zde se také každou středu setkáváme v půl šesté s běžci PIM běžeckého klubu Jablonec nad Nisou. Druhá přehrada Tak a vybíháme. Začínáme ve stínu stromů po upravené pískové cestě podél břehu druhé přehrady, kterou máme po pravé ruce. Po 400 metrech se dostaneme k hrázi mezi druhou a třetí přehradou a pokračujeme rovně. Míjíme zde také tabule naučné stezky, na kterých se dovídáme něco o obyvatelích zdejších vod, lesů a luk. Čeká nás kilometr v příjemném lesním prostředí, kde také míjíme několik rozcestí a pokud máte chuť, tak si klidně tuto trasu můžete prodloužit. Jinak ale pokračujeme dál podél vody a pokud se jí budeme držet celou dobu, tak nemůžeme zabloudit. Po zmíněném kilometru dorazíme opět již ke zmíněné hrázi mezi třetí a druhou přehradou, ale z druhé strany. Tady odbočíme podél skalního masivu doleva a po sto metrech doprava podél Jabloneckých sádek. Cesta se tu poměrně klikatí mezi zahrádkářskou kolonií a druhou přehradou. Na druhém kilometru vybíháme z lesa a ocitneme se u hráze mezi první a druhou přehradou, opouštíme tu také písčitou cestu a dostáváme se na asfaltku. Po levé ruce míjíme sportovní areál „Břízky“, kde najdete fotbalová hřiště s přírodní i umělou trávou, venkovní antukové tenisové kurty a „Hotel Břízky“, v kterém jsou kryté tenisové i squashové kurty a malá posilovna. Vše samozřejmě přístupné i pro veřejnost. Hotelová restaurace s venkovním posezením je také vyhledávána při víkendových rodinných procházkách, ostatně stejně jako ostatní stánky s občerstvením, které najdete kolem celé první přehrady. Kachny Po necelých třech kilometrech opouštíme v prudké levotočivé zatáčce asfaltovou silnici a pokračujeme doprava opět po písčité cestě. Přeběhneme mostek a vybíháme jediný prudší asi stometrový kopec, na jehož vrcholu se spustíme doprava a po chvíli se dostáváme ke slunečním lázním s občerstvením. Zde taky začíná pravděpodobně nejoblíbenější pláž první přehrady. V letních měsících za hezkého počasí je obležená koupajícími a opalujícími se návštěvníky, pro které jsou tu opět stánky s občerstvením a dětské hřiště. Na konci pláže mineme budovu povodí Labe a zahneme stále podél vody doprava a po pár metrech se dostáváme ke kamenné hrázi. Tady můžeme zvolit dvě cesty, o něco delší a náročnější parkem pod hrází nebo přímo po koruně hráze a tou pokračujeme my. Hráz je dlouhá 425,5 m, v koruně má šířku 4,5 m a v základech 15 m, a když v roce 1997 prováděli injektáž podloží a zkoumali stav tělesa hráze, tak se zjistilo, že je ve vynikajícím stavu a to po více jak 90 letech! Hold naši předkové uměli odvézt kvalitní práci. Hotel Břízky

Za hrází se dostáváme k loděnicím zdejšího kanoistického oddílu a vbíháme na takzvanou sypanou hráz, po které vede asfaltová cesta rozdělená ostrůvky na dva pruhy. Ten bližší k vodě je určen pro pěší a po tom vzdálenějším se prohánějí in-line bruslaři a cyklisté. A to už nám zbývá necelých 800 m do místa našeho startu. V cíli máme za sebou něco málo přes 5 km, pokud se vám to zdá málo, tak vám přeci nic nebrání, aby jste si tuto trasu zaběhli třeba víckrát. Nebo si ji na mnoha místech můžete prodloužit po okolních lesních cestách, které vedou například na zimní běžecké kolečko, kde se konají závody v běžeckém lyžování a biatlonu a pořádalo se zde nejedno mistrovství ČR. Jen musíte počítat, že se rovinatý profil prudce změní v kopcovitý.

Zde si můžete otevřít mapu trasy v Google mapách a následně v Google Earth. Náhled

Pohled na Sluneční lázně

kamenná hráz

Rozhledny Jablonecka II. PDF Tisk Email

Sněhová Start máme opět v Jablonci Rýnovicích na malém sídlišti v ulici Na Úbočí. Vydáme se sídlištěm a na jeho konci seběhneme na Janovskou, hlavní silnici, která vede do Janova a Bedřichova. Na ní ale zůstaneme jenom nějakých 200 metrů a u firmy Hable odbočíme doprava a začneme stoupat mírným kopcem, na jehož vrcholku prudce zahneme vlevo do ulice Sněhová, kde nás čeká prudký 300 metrový výběh. Tak jak prudce stoupáme, tak i následně prudce klesáme a na konci klesání u zahrádkářské kolonie za třetí Jabloneckou přehradou opět prudce měníme směr a zahneme vlevo. Tady opouštíme asfalt a vbíháme na poměrně širokou lesní cestu, na ní míjíme několik rozcestí, ale mi se držíme cesty, která vede stále do kopce a až na jejím vrcholku přiběhneme na rozcestí kde se dáme doleva. Zhruba po padesáti metrech se napojíme na lesní cestu , která vede na Jindřichov. Na ní odbočíme doleva. Louka Chvíli ještě běžíme do kopce, ale pak nás čeká krátká lesní rovinka na jejímž konci vyběhneme na krátko z lesa. Na této louce, když budeme mít štěstí, můžeme občas vidět pasoucí se stádo srn. Většinou ani neutečou a pouze zpozorní jestli neběžím jejich směrem. Je to také poslední možnost ke krátkému odpočinku při běhu z mírného kopce. Hned jak vběhneme znovu do lesa tak začíná další stoupání, které skončí až na Bramberku. Asi po 500 metrech se dostáváme do Jindřichova na jeho horní konec, kde je po levé straně chatka s občerstvením, které často využívají cyklisté a přes silnici turistický rozcestník. Tady se napojíme na modrou turistickou značku a po této cestě budeme pokračovat do stále strmého stoupání. Cesta je tu hodně kamenitá a samý výmol, ale to naštěstí nebude trvat moc dlouho a po chvíli se změní v příjemnou lesní cestu. Rozcestník Jindřichov Příjemnou pouze v uvozovkách, protože Polary mi tu ukazují tepovou frekvenci těsně pod maximem a vím, že to tak bude ještě chvíli pokračovat. Stále se držím modré značky, která tu vede už souběžně se žlutou a u rozcestníku v západním sedle Bramberka se k nim přidá ještě červená. Odtud je to na Bramberk ještě půl kilometru. Teď je to už v pohodě a během chvíle se objeví rozhledna s turistickou chatou Bramberk. Rozhledna byla postavena r. 1912 a je v létě i zimě hojně navštěvována.Bramberk Po zhruba 6 kilometrovém stoupání jsme 787 metrů nad mořem. Tady se dáme doleva po asfaltové cestě která vede do Horního Maxova. Pár metrů pod rozhlednou míjíme po levé straně restauraci Myslivecká chata. Za ní v lese je přírodní střelnice, kde si můžete po předchozím objednání a pod vedením myslivců zastřílet na asfaltové holuby. Sám jsem si to jednou s kamarádama vyzkoušel a trefit se není nic jednoduchého. Ale spět k trase. Ihned jakmile vyběhneme na Horním Maxově z lesa, tak prudce odbočíme doprava a necháme po své levé ruce plot jelení obory. Odtud nás čeká ještě 4kilometrový seběh po asfaltové silnici až do Lučan. Auto tu potkáte spíš výjimečně. V Lučanech se dostaneme až na hlavní silnici, která vede z Jablonce do Tanvaldu. Tady odbočíme opět doprava a běžíme po ní směr Jablonec asi 700 metrů. U restaurace Fatra ji opustíme a zahneme doleva kde dál budeme pokračovat po červené až na Černou Studnici. Tady jsme asi kolem 500 metrů nad mořem a měli jsme dost času při seběhu si odpočinout a nabrat nové síly, které budou ještě potřeba. Cesta Lučany Po dalším kopci se po krátké rovince dostaneme na rozcestí kde je potřeba si dát pozor abychom zahnuli vlevo po červené. Lehce se to tu přehlídne, je to směr chata Jizerka. Cesta doprava vede na chatu Kynast, ale tou zase někdy příště. Na vrcholku tohoto kopce se dostaneme na další rozcestí. Tady se kříží naše červená se zelenou turistickou značkou, která vede z Jabloneckých Pasek na Smržovku. Mi ale pokračujeme rovně po červený směr Nová Ves. Po levé ruce necháme nově postavenou rozhlednu s restaurací, která slouží jednomu mobilnímu operátorovi jako vysílač. Na Nový Vsi přeběhneme napříč hlavní silnici a pokračujeme mezi rodinnými domkami po naší cestě, která se tu různě klikatí. Je před námi nejtěžší úsek cesty. Za pensionem Vesna se nám cesta hodně zúží a začne další stoupání. Je to vlastně zkratka, která vede přímo a nemusíme se zpočátku kroutit po silnici, kterou občas napříč přeběhneme. Při posledním překonání silnice se k naší červené turistické značce přidá ještě značení jabloneckého vyhlídkového okruhu (na fotce je to ta spodní značka). Lesní cesta Tady se nám cesta opět promění v širokou a zpočátku to vypadá, že to bude pohoda, ale zdání klame. Po pár metrech se to opět změní. Začne velmi prudké stoupání kde jsou místy i vybudované schody a chvíli se běží i po dřevěné lávce. Musím přiznat, že když se na tu cestu koukám na fotkách, tak mi to tak nepřipadá. Ale při pohledu na tepovou frekvenci na hodinkách zjišťuji, že jsem 2 tepy nad TFmax, kterou mi naměřili ve sportovní laboratoři. Míjím tu také partu turistů, kteří se za mnou otáčejí a vyslechnu si něco o bláznovi. V tu chvíli mi letí hlavou jestli nemají náhodou pravdu, to ale asi znáte taky. Konečně je tu vrchol! Po 2kilometrovém stoupání z Nové Vsi, kde jsme byli kolem 600 metrů nad mořem jsme najednou 869 metrů n.m. na nejvyšším vrcholu Černostudničního hřebene. Černá Studnice Před námi stojí rozhledna s turistickou chatou, kterou postavil v roce 1905 klub českých turistů a doposud pořádá každoroční Novoroční výšlap na Černou studnici, kterého se účastní i po silvestrovské noci stovky lidí. Je z ní nádherný rozhled na Jizerské hory, Krkonoše a na Český ráj. Odtud pokračujeme po asfaltové cestě a modré značce směr Dolní Černá Studnice. Při klesání máme stále krásný výhled na již zmíněný Český ráj se svou dominantou hradem Trosky. Pohled na Český ráj a Trosky Na Dolní Černé Studnici se dostaneme opět na hlavní silnici a odbočíme doprava směr Jablonec - Vrkoslavice. Odtud už poběžíme stále po asfaltu. Těsně před značkou Jablonec nad Nisou se dostaneme na křižovatku kde se hlavní stáčí doleva. Mi se ale vydáme prostřední cestou kolem rodinných domků ulicí Turistickou a Ke Starému Buku, kterou seběhneme opět na hlavní silnici. Tu přeběhneme a po značeném vyhlídkovém okruhu se dáme do mírného kopce, mineme základní školu na Vrkoslavicích za ní proběhneme malým parčíkem a na jeho konci zahneme doprava Stavební ulicí, kterou se dostaneme k dnešní třetí a poslední rozhledně. Petřín Je to dominanta Jablonce, restaurace s rozhlednou Petřín a je odtud asi nejhezčí výhled na Jablonec a hřebeny Jizerských hor. Dál pokračujeme ulicí Petřínskou a Západní na takzvané Malé Vrkoslavice. Tam odbočíme doprava a pokračujeme s kopce. Za chvíli mineme rekonstruovaný fotbalový stadion a dostaneme se na další hlavní silnici, která vede z Jablonce na Prahu. Pohled na Jablonec z Petřína Po ní se dáme směr centrum, ale zhruba po 200 metrech odbočíme doleva a po nám již známé značce Jabloneckého vyhlídkového okruhu pokračujeme směr Žižkův vrch. Tam proběhneme kolem školy a lesíkem seběhneme na Libereckou ulici, kterou přeběhneme a kolem strojírenského zkušebního ústavu pokračujeme ulicí Tovární až na kruhový objezd. Na něm odbočíme vlevo směr Liberec a ulicí Belgickou pokračujeme k našemu cíli. Po delší rovince se Belgická stáčí doleva, ale mi pokračujeme kolem prodejny vozů Peugeot rovně až k motorestu H+H. To už jsme opět v Rýnovicích a k cíli je to doslova už jenom pár metrů. Na sídliště přibíhám po dvou a půl hodinách a mám v nohách 25 kilometrů.

Zde si můžete stáhnout mapu trasy ve formátu .pdf Mapa ke stažení

Rozhledny Jablonecka I. PDF Tisk Email

CestaStart této trasy je v Jablonci nad Nisou – Rýnovicích u vstupu do areálu ZŠ z přilehlého malého sídliště, ulice Na Úbočí. Ihned na začátku trasy začínáme stoupat cestou po přilehlé louce směrem k lesu. Zhruba po prvních 100 metrech se dostáváme do stínu lesa a běžíme stále stoupající lesní cestou, která není moc široká a občas nám v cestě překáží nějaký ten větší kámen, kořen a nebo vymletá cesta po dešti a musíme si dávat pozor kam došlapujeme. To ale netrvá moc dlouho a na 2 kilometru dorazíme na první lesní rozcestí. CestaTady pokračujeme rovně již po široké, upravené písčité cestě. Je tu i možnost odbočit doleva z kopce kde bychom přiběhli do údolí k Harcovskému potoku a dále do Liberce – Harcova. Vraťme se ale k naší trase. Po zhruba dalších 600 metrech dorazíme k dalšímu rozcestí. A máme tu opět dvě možnosti, buďto odbočit doprava a seběhnout přes farmu Vyšehrad zpět do Jablonce a nebo, tak jak to uděláme mi, zahnout vlevo po červené turistické značce směr Hašlerova chata. Ihned za zatáčkou jsme opět na rozcestí dvou lesních cest. Ta levá by nás dovedla na naučnou stezku, která vede z Harcova. Mi ale zatím neopustíme naši červenou a pokračujeme mírným stoupáním směr „Hašlerka“. Asi po kilometru se dostaneme do místa, kde červená značka odbočuje na velmi úzkou a nekvalitní cestu a tak radši pokračujeme stoupáním po široké cestě až se za zatáčkou před námi otevře delší rovinka na jejímž konci musíme opět na rozcestí zahnout vpravo.Cesta Tady na nás čeká asi kilometrový výběh na již zmíněnou Hašlerovu chatu (dnes správně Hotel Murano, ale každý jablonečák mu neřekne jinak než Hašlerka). Těsně před hotelem je po pravé straně lesní Křížová cesta s lesním pramenem, kde se můžeme po téměř 5 kilometrovém stoupáním i osvěžit. No a po dalších 100 metrech opustíme před Hotelem Murano lesní cestu a příjemný lesní chládek.Hotel Murano (Hašlerova chata) Seběhneme již po asfaltové cestě na silnici, která vede od obce Hraničná na Bedřichov. Tady zahneme vlevo právě směr Bedřichov, kam to máme ještě asi 1,5 km a více či méně stále stoupáme. I když běžíme po asfaltce, tak tu auto potkáme spíš výjimečně a je také dostatečně lemována stromy, které nám poskytnou příjemný stín. No a konečně se dostáváme pod sjezdovku Maliník na Bedřichově. Tu necháváme po své levé ruce a pokračujeme rovně po asfaltové cestě, která se zanedlouho stočí směrem k hlavní silnici, která vede z Jablonce do Bedřichova. Tady u Hotelu Jelínek opět měníme směr a zahýbáme doleva. Na této hlavní silnici to vydržíme asi kilometr a u centrálního parkoviště z ní odbočíme doprava. Bedřichov - místo startu Jizerské 50Dostáváme se na konečnou zastávku MHD linky č.1 a ihned nad ní je všem běžkařům známý vstup do lyžařské magistrály, který je přes léto využíván také milovníky tenisu. Tady nás čeká nejnáročnější stoupání celé naší trasy. zhruba ještě nějakých 50 metrů stoupáme po asfaltové silnici, která se potom stáčí prudce doleva. Teď máme dvě možnosti, buď pokračovat stále po této asfaltce až na Královku a nebo před zatáčkou uhnout na širokou udusanou písčitou cestu, před kterou je dopravní značka „zákaz vjezdu cyklistům“. Ten kdo dá přednost této cestě brzi pochopí proč tam ta značka je. První část je ještě celkem přijatelná, ale najednou se před vámi objeví opravdu prudké asi 300 metrů dlouhé stoupání na kterém překonáte 50 výškových metrů. Tepová frekvence je tu na maximu, ale zatím jsem to pokaždé vyběhl. Po těchto náročných 300 metrech se dostanete na asfaltku, kterou jsme opustili u výše uvedené dopravní značky. Teď máme před sebou již jen pár metrů mírnějšího stoupání na nejvyšší bod naší trasy. KrálovkaDobíháme na „Královku“ horskou chatu s rozhlednou, která je 858 metrů nad mořem. V tuto chvíli máme v nohách 9 km téměř stálého stoupání. Náš start se nacházel zhruba v 550 metrech nad mořem. Když se ale rozhlédnete kolem a vidíte ten nádherný výhled na Jizerky a nebo na Jablonec nad Nisou, tak si řeknete: Stálo to za tu námahu. Je ale čas pokračovat dál v naší cestě. Nejsme totiž ještě ani v polovině. Výhled na Jablonec n.N. Královku necháme po své levé ruce a běžíme po asfaltové silnici, která se svažuje směrem na Hrabětice. Asi po 2 kilometrech klesání se dostáváme ke kapličce na Hraběticích, kde přeběhneme hlavní silnici, která vede z Bedřichova do Josefova dolu a namíříme si to směr Severák. Tam nás čeká další stoupání dlouhé asi 0,5 km. Na jeho vrcholku podběhneme pod mostem, který slouží v zimě sjezdařům pro překonání této silnice. Také se nám naskytne pěkný výhled na Ještědský hřeben se svou dominantou. Od této chvíle nás čeká klesání dlouhé asi 2,5 km. Běžíme stále po asfaltové silnici, která vede až do Janova nad Nisou. Mi ale chvíli po tom co mineme odbočku na Horní Maxov, dorazíme na další křižovatku. Tady máme v nohách víc jak 14,5 kilometrů a uhneme vlevo, do předposledního kopce naší trasy, směr Jindřichov. Zhruba po půl kilometrovém výběhu se dostáváme do již zmíněné obce Jindřichov. Jindřichov - občerstvení Hned zkraje máme možnost se občerstvit ve zdejším stánku, který hojně využívají především cyklisti. Odtud pokračujeme z kopce a asi po 1 kilometru prudce zahneme vpravo na tak zvanou „jindřichovskou silnici“, která nás dovede k sádkám mezi druhou a třetí přehradu v Jablonci. Je to 2 km dlouhé klesání. Před sádkami se dáme doprava a přeběhneme hráz mezi druhou a třetí přehradou a vyběhneme u ZŠ v Arbesově ulici. Tu necháváme po své pravé ruce, míjíme Sport penzion u Boušků, autoservis Loukota a za ním seběhneme rovně mezi vilkami k zahrádkářské kolonii. Tady se dáme doprava stále z kopce až přiběhneme na hlavní třídu, která vede z centra Jablonce směrem na Janov a Bedřichov. Je to jediný úsek kdy běžíme za čilého provozu, ale naštěstí je dlouhý asi 1 km. Na hlavní se dáme doprava, po chvíli míjíme nově postavenou „hasičárnu“ vbíháme na parkoviště, které přeběhneme napříč mezi čerpací stanicí JET a prodejnou Penny Market. Přeběhneme opět hlavní silnici a dáme se do posledního krátkého stoupání směrem do sídliště k našemu startu u ZŠ v Rýnovicích. A je tu očekávaný konec naší trasy. V nohách máme právě 20 kilometrů.

Designed by STAP studio Liberec
P2P file-sharing limewire ! Kx1 kx1 zayiflama hapı ile kilo derdine son ver. kucuk oldugunumu dusunuyosun penis buyutucu hapi ile bu derde son ver. fantazi gecelerimi ozluyorsun sexshop magazasina gel. ideal kilonuza ZAYIFLAMA hapi ile ulasin. acai berry mi herbal vivid hapi burada. yeni videolar free porn izlenir. erotik market seks market kaliteli sex shop sitesi cinsel erotik market kaliteli sex shop sitesi film germanyouporn.de watch. online music limewire download download. fantazi sexshop kaliteli sex shop sitesi erotik icerikli porn izleme adresi. saglikli seks shop kaliteli sex shop sitesi free movie limewire pro download downloads. ucuz sex shop kaliteli sex shop sitesi erotik erotikmarket kaliteli sex shop sitesi seks market seksmarket kaliteli sex shop sitesi unlimited music movie limewire basic download download. cinsel shop sex kaliteli sex shop sitesi arkadasinimi kaybettin arkadas arama derdine son ver. free limewire download download. film porno watch. Zayiflama hapinda red pepper zayiflayabilirsin. hayat dolu seksshop kaliteli sex shop sitesi fantastik emanuelshop.com kaliteli sex shop sitesi Guncel geciktirici sitesi. online movie free limewire search. zayiflama derdine son kx1 zayiflama hapinda olay. Saglikli diyet rehberi.
pornos porno deutsch frei porno porno gratis porno free porno porno filme kostenlose porno porno video porno deutsch